Czy wykorzystywać katalogi stron na etapie promocji witryny?
Bardzo wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób powinny promować swoją witrynę internetową. W przeszłości ogromną popularnością radowały się przede wszystkim rozwiązania tj. katalog stron www, z których zdecydowana większa część była bezpłatna. Z koniecznością wydania paru złotych wiązała się szansa dodania strony do najlepszych katalogów, które z reguły charakteryzowały się wysokim współczynnikiem Page Rank. Wszystko ze względu na fakt, że ilość linków przychodzących miała bezpośredni wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na przestrzeni lat pozycjonowanie stron internetowych stało się zdecydowanie bardziej skomplikowanym zadaniem, a w związku z tym katalogi stron radowały się nieco niższym zainteresowaniem. Łatwo domyślić się, że darmowy katalog stron to perfekcyjny sposób na rozpoczęcie promocji serwisu WWW niezależnie od jego tematyki.
Pożądane byłoby zwrócić uwagę na to, aby jakość katalogu odpowiadała potrzebom posiadacza strony internetowej, bowiem w przeciwnym przypadku link prowadzący do jego witryny mógłby zostać kiepsko zakwalifikowany przez popularne wyszukiwarki internetowe. W Polsce funkcjonuje ponad 8000 katalogów stron, które dzielą się na darmowe i płatne. Wyższą popularnością weselą się bezpłatne katalogi, choć poniektóre wymagające opłaty katalogi były w stanie na przestrzeni lat wypracować sobie rewelacyjną renomę na lokalnym rynku. Ważne jest to, aby dodając stronę do katalogu odpowiednio sprecyzować jej tytuł, opis, a także dopasować słowa kluczowe i niezbędne kategorie. Najlepiej unikać także hurtowego dodawania witryny do katalogów, bowiem roboty wyszukiwarek mogą się w tym dosyć prędko zorientować. Nagły przyrost liczby linków prowadzących do strony może zostać potraktowany jako nienaturalny, a w związku z tym serwis internetowy może całkowicie zniknąć z wyników wyszukiwania na bliżej nieokreślony okres czasu. Każdy katalog stron internetowych to interesująca alternatywa dla powszechnie funkcjonujących w Internecie systemów wymiany linków.